Wat vooraf ging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al enige jaren schrijf ik over het aanbod bij Turkse en Marokkaanse winkels. Dat doe ik onder meer in

ELLE Eten. Het buurtsuperkookboek is mijn derde boek over dit onderwerp. Het begon enkele jaren geleden met een klein boekje voor de klanten van mijn eigen buurtsuper: De keuken van Helal Et Gida. Er werden vele duizenden van verkocht. Kennelijk was er grote behoefte aan handreikingen voor het kopen bij de buurtsuper.

 

Het boekje werkte ik uit tot een een uitgebreidere gids:

Dat koop je bij de Turk. Dat boek verscheen in 2010 bij Fontaine Uitgevers en beleefde twee drukken. Het werd in 2011 genomineerd voor de World Cookbook Award en Kookboek van het Jaar.

 

De eerste editie van het Buurtsuperkookboek was een uitgave in eigen beheer, als vervolg op Dat koop je bij de Turk. De invalshoek - producten van de buurtsuper als uitgangspunt voor internationale recepten - is hetzelfde, maar de inhoud bevat veel nieuwe producten, zowel van de reguliere buurtsuper als van de Marokkaanse viswinkel en Turkse en Marokkaanse (banket)bakkers.

 

In deze tweede editie heb ik verbeteringen aangebracht in de tekst en er zijn enkele foto's vervangen. Hij verschijnt bij Uitgeverij Orlando in een iets andere uitvoering en met een iets gewijzigde titel: Het buurtsuperkookboek: koken met producten uit Turkse en Marokkaanse winkels.

 

Zowel De keuken van Helal Et Gida als beide edities van Het buurtsuperkookboek heb ik gemaakt in samenwerking met Jean Trienes en Erik Veld, vormgever en fotograaf van Megavolt.

 

 

Marianne Meijerink

Over crowdfunding

 

De drukkosten van eerste editie van het Buurtsuperkookboek heb ik gefinancierd met behulp van crowdfunding. Het is bij mijn weten een van de weinige kookboeken die op die manier tot stand zijn gekomen. Misschien doet ik andere crowdfunders een plezier door te vertellen over mijn ervaringen.

 

Het was een geweldig leuk en stimulerend avontuur.

Zowel de crowdfunding zelf als de opbrengst waren boven verwachting. Crowdfunding bleek een goede manier om marketing te bedrijven - je brengt het boek immers al in een vroeg stadium onder de aandacht - en contact met je publiek en media op te bouwen.

 

Voordekunst.nl, het platform waarop ik de crowdfunding deed, bood in alle opzichten een heel goede basis, met professionele en enthousiaste mensen als coach.

Mede dankzij een gift van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, was het doelbedrag, zelfs iets meer dan dat, in korte tijd bereikt. Daardoor was het mogelijk de uitvoering van de eerste editie extra mooi te maken, met een 3D-achtige coating en een boekenlegger.

 

Omdat ik me geen aansluiting bij het Centraal Boekhuis kon veroorloven heb ik ook de marketing en distributie van het boek zelf gedaan. Ik leverde rechtsreeks aan boekhandels en verkocht de boeken ook zelf via mijn website een een zakelijke account bij Bol.com.

 

Het was een tijdrovende aangelegenheid, maar het was tegelijkertijd heel erg leuk om direct contact te hebben met lezers en boekhandelaren. En het mooiste was: na nog geen vijf maanden was ik door de hele oplage heen.

 

Alle goede, leuke en nuttige ervaringen ten spijt, ben heel blij dat de uitgave nu in professionele handen is bij Uitgeverij Orlando!